Kerékpár beállítása, ellenőrzése, karbantartása
A biciklik abban a tekintetben semmiben sem különböznek az összes többi közlekedésre használt eszköztől – legyen szó éppen személygépkocsiról, motorkerékpárról vagy autóbuszról –, hogy a mindenkori optimális működésükhöz jól beállított, hibátlan állapotú alkatrészek kellenek. Ennek érdekében érdemes minden egyes használat előtt leellenőrizni a kétkerekűnk fő komponenseit, és meggyőződni arról, hogy tényleg minden rendben van velük. Ez a mindössze néhány percet igénybe vevő művelet hármas célt szolgál: nemcsak a bicajunk kifogástalan teljesítményét szavatolhatjuk vele, de egyúttal a komfortos utazásról is gondoskodhatunk, továbbá a balesetek kockázatát is jelentősen csökkenthetjük ezáltal.
Az alábbiakban összefoglaljuk, hogy mik azok a sarkalatos dolgok, amelyeket ajánlott indulás előtt leellenőriznünk a kerékpárunk egyes alkatrészein.
Gumik
Azt talán mondanunk sem kell, hogy csakis rendesen felpumpált gumikkal szabad nyeregbe pattannunk. Éppen ezért lehetőség szerint minden tekerés előtt, de legalább 1-2 hetente ellenőrizzük a keréknyomást! Az ideális érték általánosan valahol 2-6 bar között van, de a gumi oldalán találunk erre vonatkozóan pontosabb jelzést. Ebben befolyásoló tényező a bicajunk típusa, illetve az is, hogy milyen terepen közlekedünk vele. A hegyi kerékpározásra tervezett mountain bike-ok esetében például az egyenletesebb erdei utakon a 3,5 bar körüli érték az optimális, míg a meredekebb szakaszokon már a lehető legalacsonyabb nyomás biztosítja a kellő tapadást.
Kerekek
Különösen balesetveszélyes úgy a kerékpárunkra ülni, ha valamelyik kerék akár csak kis mértékben is deformálódott. Ha azt tapasztaljuk, hogy a felni függőlegesen vagy oldalirányban 2 milliméternél nagyobbat üt, esetleg tekeréskor hozzáér a fékpofához, akkor kerékcentrírozásra van szükség. Ehhez mindenképpen vigyük biciklinket szakszervizbe!
Csavarok és anyák
Ellenőrizzük, hogy a csavarok és anyák megfelelően rögzítve vannak-e! Ha úgy tapasztaljuk, biciklink valamelyik eleme lötyög, kilazult, húzzuk meg erősen a rögzítőcsavarokat! Ezen felül érdemes még megvizsgálni indulás előtt a nyerget, illetve a kerekeket szorító gyorszárakat is.
Kormány, nyereg
Legyen szó az országúti kerékpárunk koskormányáról vagy éppen a trekking biciklikre jellemző, enyhén hajlított változatról, kerekezés előtt győződjünk meg róla, hogy egyenesen áll-e! Ha oldalirányba elferdült, a következőket kell tennünk: csavarjuk ki a rögzítőcsavart, szorítsuk a lábunk közé cangánk első kerekét, és igazítsuk a megfelelő pozícióba a kormányt a markolatánál fogva! Ezután tekerjük vissza a rögzítőcsavart!
Ha a nyereg mozdult el a helyéből, akkor a nyeregcsövön lévő gyorszárat kell kinyitnunk, majd beállítanunk az ülést a megfelelő helyzetébe; végül pedig itt se feledkezzünk meg a rögzítésről!
Fékek
Feltétlenül teszteljük a fékkart is, mielőtt útnak eredünk kétkerekűnkkel! Ha azt tapasztaljuk, hogy a fékkar elér a kormányrúdig, akkor egészen biztosan állítani kell rajta. Ehhez kérjük szakember segítségét!
Váltás
Hacsak nem egysebességes fixi kerékpárral szeljük a kilométereket, akkor a váltórendszerünket is ajánlott átnéznünk. Teszteljük, hogy a váltókarok pontosan váltanak-e, illetve hogy a láncfeszesség jól van-e beállítva! A láncok tisztán tartása és rendszeres olajozása rendkívül fontos, hiszen a láncszemek elkoszolódása kihatással van a váltószerkezetre is.
Világítás
A közúti közlekedésben kötelezően előírt tartozéknak számítanak az első és hátsó biciklilámpák is, így ha aszfaltra tervezett városi kerékpárunkkal indulunk útnak, semmiképp se feledkezzünk meg előtte megbizonyosodni arról, hogy rendeltetésszerűen működnek-e a világítótestek! De természetesen a jó láthatóság bármilyen terepen alapfeltétele a biztonságos közlekedésnek, így nemcsak a KRESZ miatt, hanem a saját magunk és mások testi épsége miatt is ajánlatos minden esetben lámpákkal felszerelni kétkerekűnket.
Új kerékpáralkatrészekre van szükséged? A Webbicikli kínálatában mindent megtalálsz – válogass kedvedre termékpalettánkról!