Kerékpár kategória
Kerékpáros tanácsadás / Kerékpár típusok / Kategóriák
Ezek kiskerekű, egy sebességes, racsnis kerékpárok, melyeket trükkökre használnak többnyire. A BMX a 80-as évek gördeszka hullámaihoz hasonlóan felkapott slágerként indult. Az első fék, egy úgynevezett rotorral van megoldva, hogy a trükköket még könnyebben lehessen elvégezni, mivel ennek köszönhetően a kormány körbeforog, így a bowden nem tekeredik fel. Ezek a kerékpárok extrém sportokhoz vannak kitalálva, így az igénybevétel pedig sokszorosa egy átlag kerékpárhoz képest, ennek tudatában célszerű jól megfontolni a márka kiválasztását illetve a rá szánt költségkeretet. Egy olcsóbb bmx, ha hivatása szerint van használva, sok problémát okozhat, aminek szervizeltetése sajnos nem olcsó.
Hogyan ismered fel? Ránézésre erősített váz, ballonos gumik, nagy emelkedésű kormány, merevítővel ellátva.
Kiskerekű kerékpár, mindenhol elfér. Főleg az összecsukható változata. Hogy a Camping divat-e? Azt nem mondanám, de egy biztos, hogy az újabb változata, ami a camping leszármazottja, már tud akár menő is lenni. Számos márka kínál ilyen, kiskerekű, helytakarékos megoldást. Pl.: A Csepel Frisco is egy ilyen kerékpár, ami divatos, innovatív és nyolc féle színben kapható.
Ez egy Hibrid kerékpár. A Cross trekking, a túrakerékpárok sportosabb, lecsupaszított változata. Minden nélkülözhető alkatrész: sárvédő, csomagtartó, kitámasztó lekerült ezekről a kerékpárokról. Természetesen, ha egy cross trekking a kiszemelt, de már kinőttük a sározzuk össze magunkat korszakot, akkor ezek a kerékpárok is felszerelhetőek mindennel. Csupaszon inkább hasonlít egy hegyikerékpárra (MTB), de szerencsére megőrizte a 28-as kerekeit, ami miatt az előbbinél sokkal jobban lehet vele haladni. Első sorban aszfaltra és erdei utakra lett tervezve a kerékpár. Azoknak ajánlott, akik vegyes felhasználásra keresnek kerékpárt. A kicsit komolyabb modellek már tárcsafékkel vannak ellátva és minden esetben első teleszkóppal. Elsősorban sportolási szándékkal ajánljuk, illetve azoknak, akiknek a kényelem is fontos. A kerékpárral lehet haladni és sokkal kényelmesebb, mint egy országúti kerékpár.
A 70-es évek környékén született ez a mondhatni életérzés, a „beach cruiser, azaz „strandcirkáló” Amerikából indult meg ez az őrület, ami azóta is folyamatosan hódítja a teret és napjainkig sikerstory. Hogy mitől ilyen sikeres? Mert mindenkinek ajánlott, aki nem akar 10-20 km-nél messzebb tekerni, aki nem versenyzik és nem 2m magas. A kerékméret általában 26”-os. A váz egy méretben kapható, férfi és női kialakításban. Tehát ideális választás gyerekeknek - kb. 145cm-től, felnőtteknek és akár idősebbeknek, mindazoknak, akik szívesen kerékpároznak, nem gond, ha komótosabban haladnak és imádnak kényelmesen ülni. Ez egy kimondottan kényelmes, városi kerékpárt. Itt biztosan nem kell majd hasalni a kerékpáron, nem fog fájni a derekunk, nem fog fájni a csuklónk. Ráadásul, ha egy kicsit egyediesítünk rajta, igazán vagány és egyedi kerékpárunk lehet. Ha bármilyen igényük van ezzel kapcsolatban, kérem keressenek bennünket bizalommal, akár új kerékpár esetén, akár felújítással kapcsolatban. Mondhatni, hogy cruiser specialisták vagyunk. Van erre egy külön webshopunk is, ahol csak cruiser kerékpárok kaphatóak. Itt gyári és saját készítésű, egyedi festésű cruiser kerékpárok találhatóak megfizethető áron.
-
Cyclo cross
Ez a kerékpár egy durva történet! A ciklokrossz műfaj az országúti kerékpározásból nőtte ki magát. Leginkább az országúti kerékpárhoz hasonlít, merevvázas, rendkívül könnyű kerékpárok jellemzik, kos kormánnyal szerelve. Viszont az országútinál vastagabb és bütykösebb gumikkal és canti-fékkel van összerakva a bringa. Az MTB versenyeken már jól ismert terepen, viszont azoknál azért könnyebb, de akadályokkal sűrűbben megszakított pályán kerékpároznak. A versenyzők bizonyos szakaszokat egyéb akadályok miatt futva, a kerékpárt vállon cipelve teszik meg.
-
Dirt jump / street
Kifejezetten trükkökre tervezett kerékpár. Többnyire egysebességesek a masszívság miatt. Ültetett vázzal és erős, strapabíró alkatrészekkel van szerelve. Előfordul, hogy első fék nélkül gurulnak ezek a bringák. A Dirt stílus a városi terep extrém leküzdésére szolgálnak. A hazánkban elterjedt „Dirt” kerékpárok kialakítása közelebb áll az MTB-hez, ezzel is mutatva, hogy ezeket a kerékpárokat elsősorban természetes helyeken, nem kiépített pályákon használják. Ránézésre: robusztus, külön megerősítésekkel ellátott MTB váz. Illetve maga a „Dirt” irányzat, földes, buckás pályákon való versenyzést, ugratást jelent.
-
Downhill (DH)
Down-hill (DH) hegyről lefelé! Lejtmenetre specializálódott vadállat. A DH a hegyikerékpározás extrém ága, ahol technikás, extrém meredek, kövekkel, ugratókkal, letörésekkel tarkított, erősen lejtős tereppel kell megbirkózni. Ezek miatt a downhill biciklire az összteleszkópos felépítés, különlegesen hosszú tengelytáv, több helyen megerősített extrém erős váz, 150-240 mm-es rugóutak és duplavállas átütőtengelyes első villa a jellemző. Elöl egy lánctányér rockring, láncvezetőkkel, hidraulikus 4-6 dugattyús fékek 203-as tárcsákkal jellemzik ezt a szakágat. Bár a súly kordában tartása a DH gépeknél is nagyon fontos, hiszen a DH versenyeken gyakran tizedmásodpercek dönthetnek. A nehéz terep miatt ezek a speciális kerékpárok akár 15-25 kg-osak is lehetnek. A DH kerékpárosok motoros bukósisakot, kar és lábvédőt, gyakran a testet és gerincet védő protektorokat is viselnek. Csak erős idegzetűeknek! Komfort- vagy városi bringázásra, illetve egy meredek hegyoldalra feltekerni alkalmatlanok ezek a gépek.
Hogyan ismered fel? Brutálisan erős váz, nagyon hosszú teleszkópok
-
Enduro / All Mountain
A CC ami abszolút teljesítmény centrikus és az extrém felhasználásra épített downhill bringák közti üres űrt tölti be az enduro kategória. Az all mountain kategória váza rendszerint összteleszkópos, jellemzően egy 130-150mm-es rugóúttal rendelkező építmény. A hegyikerékpárok egyik változata. A durvább körülményeket is elviselő kialakítás következménye, hogy valamivel nehezebbek, mint a tipikus MTB bringák, bár ettől függetlenül egy-egy könnyebb ösvény is megmászható velük.
Hogyan ismered fel? Váza erős, robosztus, gumija ballonos és agresszív mintázatú
Viszonylag új kategória, aminek az országúti kerékpár az alapja. Felépítésre szinte ugyan az, viszont a bringa kapott egy egyenes kormányt. Ennek változtatásánál a kényelem játszotta a fő szerepet. Nem fáj többet a derék, nem nyomódik többet a pocak. Viszont a haladás élménye megmaradt. Így ez is egy hibrid kerékpár. Az országúti kerékpárok egyenes kormányos változata. A testhelyzet viszont hasonló a cross trekking kerékpáréhoz. Viszont a cross trekking kerékpárnál keskenyebb a gumi, így kisebb a gördülési ellenállás, illetve maga a bringa is sokkal könnyebb. Viszont a keskenyebb gumi miatt érzékenyebb a rosszabb utakra. Kiegészítőket nem igazán lehet rá tenni, vagy csak néha szerencsés esetben, illetve speciális kiegészítőket néha fogad a váz kialakítása.
Azoknak ajánlom, akik szeretik a suhanást, de nagyobb kényelemre vágynak.
Az örökhajtós kerékpárok fő jellemzője, hogy nem racsniznak, nincs szabadonfutó mechanika rajtuk. A vagányabbaknál nincs fék, általában egy áttételük van (egy hátsó lánckerék). Ha a bringa gurul, a pedálok is forognak vele együtt, nem lehet vele úgy gurulni, hogy közben nézelődök és közben pihennek a lábak. A városi használatra szánt fixiken legalább első fék mindig legyen. A stílus veszélyes. Ha valaki ilyet szeretne, ajánlott mind a két fék felszerelése, tehát a fékkel való kezdés. Építettünk már nem egy, nem kettő fixit. Megvétel után viszonylag hamar meg is érkeznek szervizes részlegünkre egy-két esés borulás miatt. Vigyázzunk testi épségünkre.
-
Freeride
Itt a hangsúly nem a gyors ereszkedésen van, hanem a brutális akadályok leküzdésén. A freeride nagyjából ugyanazt a felépítést követi, amit a downhill gép, de alkalmas 8 méteres letörésekre, kisebb szakadékokba való leugrásra és félelmetes nagyságú big air-ek jellemzik az erőt és vakmerőséget, amit ez az ág képvisel. A freeride kerékpároknál a súly kevéssé számít, annál inkább fontosak az erős, strapabíró alkatrészek. Ez a kerékpár is össztelós, váza erősebb a DH gépeknél is, így a tömege is nagyobb.
Ha már kinőttük a futóbiciklit, ami kb. 2 éves kor körül következik be, akkor kezdődik a valódi kerékpározás élménye, még ha ez első körben csak pótkerékkel is történik.
-12” gyerek biciki: A futóbicikli után nagyvalószínűséggel egy 12”-os gyermek kerékpárra fog esni a választás, ami általában 2-4 éves kor közé esik és a magasságuk pedig kb. 85-100 cm között mozog. Ennél a méretnél ideális az egy sebességes kivitel. A féket tekintve elől patkófék - V-fék, hátul kontrafék legyen. A kicsik reflexből hátrafelé tekerik a kerékpárt, ha fékezni akarnak, így máris használni fogják egyből a féket. A fékkart próbáljuk a kis keze méretéhez állíttatni. Nagyon fontos a megfelelő magasság. Kérem Önöket, hogy ne akarjanak több méretet átlépni! A legfontosabb szempont, hogy biztonságosan tudjon le és felszállni.
-14” gyerek bicikli: Ez egy nagyon ritka méret, nagyon kevés gyártónál érhető el. Elvileg a 3-5 éves korosztálynak van szánva, kb. 95-110 cm-es magassághoz.
-16” gyerek bicikli: Általában a 12”-os kerékpárt egy 16”-os kerékpárra fogják cserélni, amikor a gyermek 5-7 éves lesz és a magassága hozzávetőlegesen 110-120 cm lesz. Itt is elegendő az egy sebesség fokozat és figyeljünk ugyan azokra a szempontokra, mint a 12”-os kerékpárnál. (A megfelelő méret és fékek meglétére).
-20” gyerek bicikli: Ezt a méretet kell válasszuk a 16”-os gyermek kerékpár után. Itt belép a képbe pár másik típus. Pl.: a Camping kerékpár, a konzervatívabb családoknak, ahol később a nyereg emelésével és a magasra emelkedő kormány segítségével sok-sok éven keresztül használható a kerékpár. A másik alternatíva a BMX, ami szintén 20”-os kerékmérettel bír és már lehet trükközni. Viszont ha nem szeretnénk bonyolítani az életünket, akkor maradjunk a megszokott létrán, csak lépjünk egy fokot feljebb. Vagyis válasszunk egy 20-as gyermek kerékpárt. Ez a méret 7-9 éves kornál fog eljönni és ehhez kb. a 120-135 cm-es magasság párosul. Itt még mindig elegendő a sima egy sebességes változat. Ezek a kerékpárok már többnyire V-fékkel vannak szerelve aminek szerencsére már jobb a fékhatása.
-24” gyerek bicikli: A 20-as kerékpárt ha kinőttük, jöhet a következő lépcső, ami egy 24”-os kerékpár személyében fog megnyilvánulni. Itt már lehet változtatni a megszokott egyszerűségen, mivel ez a méret 9-11 éves kornál jön el, a magasságuk pedig ekkor már kb. 135-145 cm. Szeretnének velünk egyre több helyre eljönni, ahol szeretnék az iramot is tartani velünk. Ezen sokat segíthet egy olyan kerékpár, amin már van váltó. Egy 6 sebességes váltó is sokat segíthet.
Közkeletű elnevezései angol nevéből, a „mountain bike”-ból ered. A '80 évek elején, Amerikában alakult ki ez a kerékpár típus. Mindegy milyen műfajban utazol, olyan ember nem létezik, akinek még ne lett volna montija. . A masszív felépítés, és a vastag, 26"-os kerekek alkalmassá teszik a terepen való biciklizésre, de hosszú távú országúti közlekedésre ezek a kerékpárok nem optimálisak. Az egyik legelterjedtebb kerékpárfajta.
Elsősorban hegyes terepre, földutakra, ösvényekre való. Az összetéveszthetetlen formája mind vázgeometriájában, mind felszereltségében megmutatkoznak. Meredek lejtőkön és emelkedőkön egyformán stabil, tapasztaltabbak nagyobb akadályok fölött is átjuthatnak vele. Tengelytávja hosszú, a hátsó kerék hátrább kerül a kerékpárostól a jobb kapaszkodás érdekében. Hajtóműve az akadályokon átjutás érdekében magasabbra kerül. Váza biztonsági okokból alacsony. Megjelenése különleges alkatrészek fejlődését indította el: kormányra szerelt váltókar, 3 fogaskerekes első hajtómű, első és hátsó teleszkóp, pillangó, majd 'V', később tárcsafék kialakulása szorosan összeköthető az MTB-vel. Elsősorban sportolási célra alkalmas, azoknak, akik kedvelik a természetet és az úttalan utakat.
Egy újabb őrület! Minden ugyan az rajta, mint a 26”-os kerékkel szerelt elődön, csak a rossz utat jobban viseli, de a kereke mégsem olyan nagy mint a következő testvér 29”-é. Sokan azt mondják, ez az ideális méret. Viszont ha ismerjük a 27,5”-t, akkor tudjuk, hogy azért érezhető a különbség. A 29”-al jó lefelé jönni a hegyről, de fel is kell valahogy jutni. A 650B egy jó választás. Hegyre felfelé kiállva sokkal stabilabb illetve később kezd el kipörögni a kereke és ami jó hír nem érezzük azt a nehézkes érzést, mint a 29-nél. Kiállva a nyeregből hajtás közben sokkal stabilabb az érzés. nem érezni a nyiklik-nyeklik érzést. Ami jó érzés, hogy a 29-nél kicsit úgy érzi az ember mintha a két kerék között ülne, itt nem. Lefelé a 27,5” sokkal stabilabb mint a 26” és azt a lomha kanyarodást és mozgást sem lehet annyira érezni rajta mint a 29”-nál.
Ő már kb. 2013 óta uralkodik az MTB világában, de én azt mondom, hogy izomzat is kell hozzá, hogy feljussunk a hegyre. Ha van időnk rendszeresen edzeni, akkor nincs vele gond. Ha csak néhai bringások vagyunk, de nagy ritkán amikor elmegyünk, akkor össze-vissza tekerünk, abban az esetben én a 27,5”-t választanám. A magasságról se feledkezzünk meg. Egy átlagos 170-175 cm-es embernek nehogy nagy legyen a 29-es. Aztán jön a súly. 1-2 kg-al nehezebbek is. Ez természetesen csak 1-2 szempont. Ettől függetlenül jó dolog a 29”. Jó vele suhanni, haladni, nincs a majom a köszörű kövön effektus. Ha jön egy döccenő, kevésbé érezzük meg vele, illetve a hosszabb váz, hosszabb küllők egy nagyon picit lágyabbá teszik a kerékpárt. Viszont a mozgatását meg kell szokni.
-
Időfutam / Triatlon
Az országúti bringa minimális légellenállásra kifejlesztett változata. Színtisztán sebességre épített, nagyon könnyű kerékpárok. Jellemzőjük a különleges időfutam kormány, amely a fekvőkerékpárt leszámítva a legaerodinamikusabb pozíciót nyújtja, ami kerékpáron elérhető - a manőverezhetőség feláldozásával. További jellemzője az aerodinamikusabb vázforma, magas profilú kerekek, könyöktámaszos kormány. Kifejezetten versenykerékpár, így mindennapi közlekedésre alkalmatlan.
Országúti, magyarul versenykerékpár. Az első kifejezetten sportolásra tervezett kerékpárfajta. Minden alkatrésze a gyors haladást szolgálja. Nagy átmérőjű kerekek (28”) nagynyomású (7-8bar), tükörsima futófelületű vékony gumikkal. Keskeny, kemény nyereg, erősen hajlított koskormány, mely erősen előrehajló, minimális légellenállású testtartást biztosít a különleges vázgeometriával együtt. Minimális tömeg. Rövid tengelytáv a gyors manőverezés érdekében. itt jelentek meg először olyan, ma már természetes újítások, mint a láncváltó és a különálló fékszerkezet. Hagyománya több mint 100 évre tekint vissza, olyan versenysorozatokkal, mint a Tour de Frace. Elsősorban országúti versenyzésre, kerékpározásra való. Igazi aszfaltszaggató. Ezt a kerékpárt lehet a leggyorsabban és leghatékonyabban hajtani.
-
Rekumbens
Más néven fotel-, vagy fekvőbicikli. A kerékpáros - vagy akár "sofőrt" is mondhatnánk, fotelszerű ülésben ül vagy fekszik, a hétköznapi autóséhoz vagy a forma 1-es pilótákéhoz hasonló testhelyzetben. A pedál a kerékpár orrában, a legideálisabb erőkifejtést biztosító pozícióban helyezkedik el. Két legfontosabb előnyük, a kényelem és a sebesség. Használatuk során még hosszabb távok megtétele esetén sem fájdul meg rajtuk a fenék, a derék (illetve a hát), a nyak, a csukló, a tenyér, mivel a test súlya nagy felületen eloszlik a háton, illetve a gerinc is csak jelentősen kisebb mértékben terhelődik. Mivel a testhelyzet rendkívül jó aerodinamikát is nyújt, ezért gyorsabbak. A kerékpáros sebességrekordokat a fekvőkerékpárok tartják.
-
Single speed
Hasonlíthat a fixi kerékpárra, ugyan úgy váltó nélküli (egysebességes), viszont ez racsnis hajtású kerékpárt jelent. Tehát van rajta egy szabadon futó racsni. Ezzel amikor csak gurulunk, a lábunk meg tud pihenni.
Két ember egy kerékpáron! A tandem szuper dolog családoknak, kollégának, pároknak! Csapat építő hatása van. Nagyon jó buli. Egy dolog fontos, hogy el tudják dönteni, hogy ki ül elől és ki hátul, illetve aki hátul ül, vegye tudomásul, hogy nem tud kormányozni. Egészen elfogadható árban kapható a kerékpár, ami agyváltós és láncváltós kivitelben is kapható. Egyetlen hátránya van, hogy egy kicsit nagyobb helyet foglal, mint egy átlag kerékpár. Akár ajánlott több családnak összedobni az árát és felváltva lehet jó kikapcsolódás és program egyaránt.
Túrakerékpár. A terep és az utcai gépek között helyezkedik el. 28"-os kerékátmérője az aszfalton vagy közepes nehézségű terepen (erdei ösvény, földút) állja meg a helyét. Kényelmes és könnyű, így hosszú távú kirándulásokra igen alkalmas. Rendszerint csomagtartóval, sárvédővel szerelik gyárilag. Kényelmes vázgeometriája, kényelmes testtartást tesz lehetővé. csomagtartó és súlyos csomagok elhelyezésére alkalmas váz a jellemzője. Ötvözi a sportot a kényelemmel. Az emelkedők nem okoznak akadályt, mindaddig, amíg szilárd burkolat van a kerék alatt. Vázgeometriája stabil és kényelmes, magas építésű. Nagy átmérőjű kerekek, kevéssé ballonos, országúti vagy futóbordás mintájú gumikkal a kis gördülési ellenállás érdekében. Felszereltségében a kényelmet szolgálja a kissé hajlított kormány, rugós nyeregcső, állítható magasságú kormányszár. Jellemző felszereltsége a csomagtartó, sárvédő, láncvédő, első teleszkóp, újabban tárcsafék és az agydinamó. Elsősorban kirándulásra, túrázásra való, de mindennapi közlekedésre is tökéletesen alkalmas kerékpártípus.
Hogy ismerjük meg? Magas váz, csomagtartó, sárvédő, enyhén hajlított kormány, esetleg rugós nyeregcső és állítható kormányfej.
-
Trial
A motoros triál sportból ered, első feljegyzések szerint Spanyolországból. Természetes, vagy mesterséges akadályok legyőzéséből áll a sport. A versenyzőknek az akadályokat lábletétel nélkül, helyben állással, helyből ugrással kell teljesítenie. Ezek könnyű, lecsupaszított hegyi kerékpárok. Jellemzőjük, hogy a váz nagyon alacsony, általában nincs nyereg, és főleg trükkök bemutatására használják. Egy sajátos sportág épül rá.
A triál kerékpárok 26” kerékkel, ballonos, vastag gumikkal, nagyon alacsony vázzal készülnek.
Kis távolságok megtételére, alapvetően városi közlekedésre, munkába menetelre lett tervezve ez a strapabíró és olcsó bicikli. Kialakításánál elsődleges szempont a kényelem. Alacsony átlépésű váz, magas, íves kormány, csomagtartó. Mivel gyakran szállítanak rajtuk terhet, jellemzően nehezek a sportcélra gyártott kerékpárokhoz képest. Bevásárló kerékpárnak is nevezik a sokszor gyárilag kormányra szerelt csomagtartó-kosár miatt. Ide sorolható a hagyományos 28”-os „parasztbicikli”, hiszen mai napig még van 1-2 modell. Egy sebességes, kontrafékes, dinamós egyszerű kerékpár. Az újabb változata már 26”-os és 28”-os kivitelben is kapható. A fékek már egy teljesen más rendszer szerint fognak, úgynevetett V-fékkel vannak felszerelve, aminek a fékhatása sokkal jobb. Hátul természetesen ugyan úgy megmaradt a kontrafék. Már ebben a kategóriában megtalálható a kicsit könnyebb Alu váz, ami rozsdamentes, első teleszkóp, rugós nyeregcső, dönthető kormányszár. Ezek már többnyire 3, 7 sebességes agyváltóval vannak szerelve, amik szinte gondozás mentesek és nagyon praktikusak. A világítást vagy ledes lámpák, vagy agydinamó szolgálja. A közepes szélességű gumi pedig bármilyen terepviszonyt lehetővé tesz. Így igazából ez az a kerékpár, amivel bármikor, bármilyen ruhában, szinte bárhova el tudunk menni. Szinte egy trekking kerékpár, de itt elérhető a 26-os kerékméret is, illetve a sebesség fokozatok száma többnyire kevesebb, mint egy trekkingnél. Ezek a kerékpárok a megfizethető kategóriából indulnak. Természetesen itt is a határ, a csillagos ég.
-
XC vagy CC
Az angol cross country kifejezésből származó rövidítéssel az elsősorban hegyikerékpár versenyzésre szánt gépeket jelölik. Az XC kerékpároknál a kényelemmel szemben elsődleges szempont a minél kisebb tömeg, a meghajtás hatékonysága és a gyors mászást lehetővé tevő versenygeometria. Tehát egy átlagos méretű 20” mtb váznak van egy adott megszokott geometriája. Ez sokkal sportosabb váz, tehát a magassága csökken, hossza marad. Így a nyerget kell hosszabbra kihúzni. Versenyen fontos a könnyű le-fel mozgás. Leggyakrabban első teleszkóppal használják, tipikusan 80-100 mm rugóúttal, de előfordul merevvillás és összteleszkópos kiépítésben is.
-
Stringbike
A stringbike kerékpár egy új magyar szabadalom, egyszerűen megfogalmazva láncnélküli kerékpárt jelent. A technológiának köszönhetően páratlanul könnyű és puha hajtási élményt kapunk, ami a forradalmian új szimmetrikus hajtási rendszernek köszönhető. Itt a tiszta gördülő mozgás következtében nagyon jó hatásfokkal hajthatunk, és ez a kedvező hatásfok a láncos megoldásokkal ellentétben minden sebességfokozatban és hosszabb használat után is változatlanul megmarad.