Kerékpárszerelés házilag
Akár naponta járunk kerékpárral a munkahelyünkre, akár csak alkalmanként pattanunk nyeregbe, a kétkerekűnk karbantartásáról egész évben folyamatosan gondoskodnunk kell, hiszen csak így vehetjük elejét a komolyabb meghibásodásoknak. A használaton kívüli időszakban (jellemzően a hideg évszakokban) is érdemes rendszeresen felmérni a biciklink állapotát, és szükség esetén akár a javítási munkákat is elvégezni, hogy aztán ne az első napsütéses tavaszi napon kelljen szembesülnünk a teljesen leeresztett kerekekkel, a kattogó lánccal vagy éppen a nyikorgó fékekkel.
Persze ha súlyosabb problémát tapasztalunk, nincs mese, szervizbe kell vinnünk a kerékpárt, de számos apróbb hibát a megfelelő szerszámok birtokában akár mi magunk is orvosolhatunk otthon. Lényegében nem túl nagy időráfordítással szavatolhatjuk, hogy szeretett biciklink még nagyon hosszú időn keresztül kiszolgáljon minket.
Az alábbiakban összeszedtük a legtipikusabb problémákat, amelyekkel a legtöbb kerékpár-tulajdonos előbb vagy utóbb nagy eséllyel szemben találhatja magát, de amelyeket némi kézügyességgel könnyedén helyrehozhatunk.
Kilazult a kerék
Gyakori jelenség, hogy azt tapasztaljuk, a biciklink kerekei lötyögnek, nem állnak stabilan a helyükön. Ennek több oka is lehet, de mindegyiket rendkívül egyszerű módon orvosolni tudjuk.
Előfordulhat, hogy a gyorszár vagy a kerékanya a felelős a kilazult kerekekért; ezeket feltétlenül meg kell húznunk, hogy a későbbi esetleges baleseteket elkerüljük. Ennek módja, hogy a kerékpárt álló helyzetben tartva először kinyitjuk a gyorszárat, majd hagyjuk, hogy a tengely a helyére csússzon, végül alaposan meghúzzuk a csavart, és visszahajtjuk a gyorszár karját. Viszont amire figyelnünk kell, hogy a kerék pontosan középen legyen. Ez leginkább V-fék esetén okozhat problémát, mert ha nincs középen a kerék, akkor a fékpofa beleérhet a felnibe. Amikor meghúzzuk a kereket, az egyik ujjunkat a villa és a gumi közé tehetjük, ezzel beállítva a távolságot, hogy a kerék pontosan középre kerüljön!
A másik gyakori eshetőség, hogy a kónusz lazult ki, ezt a megfelelő méretű kónuszkulccsal kell megszorítanunk.
Leeresztett a gumi
Ha a tél végén hozzuk elő biciklinket a pincéből, nincs igazán okunk csodálkozni, ha leeresztett gumik fogadnak minket. Ebben az esetben nincs más teendőnk, mint az igényeinknek leginkább megfelelő típusú biciklipumpával felfújni a kerekeket. Ha azonban ezt követően azt tapasztaljuk, hogy rövid időn belül ismét kimegy a levegő a kerekekből, érdemes alaposabban is szemügyre venni, nincs-e szilánk, tüske vagy egyéb éles tárgy a gumiköpenybe szorulva. Ezeket különösebb gond nélkül eltávolíthatjuk.
Ha defektet kaptunk, foltoznunk kell a kerékpárbelsőt az erre alkalmas gumijavító eszközökkel. Súlyosabb esetben viszont már szükséges lehet a gumibelső cseréje is.
Kattog vagy nyikorog, esetleg szorul a lánc
Ha a kerékpárunk lánca nem működik rendesen, a megoldás a tisztítás és az olajozás. Erre egyébként akkor is érdemes rendszeresen (nagyjából havonta egyszer) időt kerítenünk, ha semmilyen módon nem tapasztaljuk jelét a lánc koszolódásának. Ehhez a művelethez kifejezetten erre a célra gyártott spray-kre és kenőanyagokra van szükségünk. A spray-t fújjuk egy rongyra, amellyel aztán alaposan töröljük át a láncot, az olajozásnál pedig figyeljünk arra, hogy a kenőanyag a láncszemek közé is kerüljön! Normál esetben, rendszeres használat mellett – száraz idő esetén – úgy vesszük észre, hogy a láncot ápolni kellene, ha egy kicsit hangosabb, nyiszorog.
Nem vált rendesen a váltó
A nehezen vagy egyáltalán nem működő váltó hátterében is állhat a lánc elkoszolódása. Ebben az esetben a fent leírt módon tisztítsuk és olajozzuk a láncot, de az optimális teljesítmény eléréséhez egyúttal érdemes a váltók, a fogaskerekek és a hajtókar gondos letakarítására is sort keríteni!
Ezen felül előfordulhat az is, hogy a váltóbowden nyúlt meg picit, és ez okozza a nehézséget váltáskor. Ilyenkor a bowdenfeszítő csavart kifelé hajtva adhatunk a bowdenünknek több feszítést. Ha viszont a bowdenszál akár csak egy helyen is elszakadt, szükségessé válik a cseréje, de ezt is elvégezhetjük otthon néhány egyszerű lépésben.
A fék hozzáér a kerékhez
Ennek lehet az oka a kilazult kerék vagy akár a helytelenül beállított fék is. Előbbi esetében járjunk el úgy, ahogy azt fentebb már ismertettük! Ha a fékekkel van gond, akkor típustól függően a fékpofákat vagy a tárcsát kell finomhangolnunk. Ha ezek nem vezetnek megoldásra, akkor kerékcentírozásra van szükség, de ezt a feladatot már mindenképpen szakemberre kell bíznunk.
Ferdén áll az ülés, a kormány
Ha a biciklikormányunk oldalirányba némiképp elferdült, csavarjuk ki a rögzítőcsavart, vegyük a lábunk közé az első kerekét, és a markolatot kezünkben tartva állítsuk egyenes pozícióba a kormányt, végül szorítsuk meg a csavarokat! Ha a nyereg áll ferdén, nagyjából hasonló az eljárás: lazítsuk ki a nyeregcsövön található bilincset, állítsuk a kívánt helyzetbe az ülést, majd húzzuk meg erősen a csavarokat!
Webshopunkból minden szükséges alkatrészt és szerszámot beszerezhetsz az otthoni szereléshez – böngészd végig kínálatunkat!